Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4520
Title: Análisis de las competencias digitales para profesionales del sector turístico. Caso museólogos y guías turísticos.
Authors: Salgado Cabrera, Óscar Alexander
Moreira Hernández, Maily Yulitza
Keywords: TURISMO
PERSONAL
COMPETENCIAS
Issue Date: 2023
Citation: Salgado Cabrera, O. A. & Moreira Hernández, M. Y. (2023). Análisis de las competencias digitales para profesionales del sector turístico. Caso museólogos y guías turísticos. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-HT;0181
Abstract: Digital skills are important today, therefore, professionals who work in the tourism field must also have the knowledge, skills and abilities to manage these tools, to be up to the demands of the market and thus satisfying the needs of tourists and visitors. In this context, the following research project arises focused on conducting a study about the digital skills required by professionals who work as tour guides and in museums, in the Manta canton. In reference to the methodology, a survey questionnaire is applied to the guides of the museums and travel agencies to evaluate their current skills. Among the results, it is concluded that tourism professionals need skills in the management of software and/or applications for the creation of tours, virtual guide design, management of technological tools such as office and email. Likewise, knowledge is requested in the application of augmented reality and management of social networks. At the end, a framework of digital skills is developed with the aim of reducing the gap between the skills of the professional profile and those of the market. Four categories are identified: Know (Information management and communication skills). Know how to do: (Management of the second language (English), augmented reality and BIG data, use of software / and or applications for virtual tours, among others). Being: (Creativity, leadership and innovative capacity). Generic and transversal: (Capacity for analysis and synthesis, decision making and ethical commitment).
Description: Las competencias digitales son importantes en la actualidad, por lo tanto, los profesionales que se desempeñan en el ámbito turístico también deben poseer el conocimiento, las habilidades y destrezas sobre el manejo de estas herramientas, para estar a la altura de las exigencias del mercado y así satisfacer las necesidades de los turistas y visitantes. En este contexto surge el siguiente proyecto de investigación enfocado en realizar un estudio acerca de las competencias digitales requeridas por los profesionales que desempeñan como guías turísticos y en museos, en el cantón Manta. En referencia a la metodología, se aplica un cuestionario de encuesta a los guías de los museos y agencias de viajes para evaluar sus competencias actuales. Entre los resultados se concluye que los profesionales turísticos necesitan habilidades en el manejo de software y/o aplicaciones para la creación de tours, diseño de guianza virtual, manejo de herramientas tecnológicas como office y correo electrónico. Asimismo, se solicita de conocimientos en la aplicación de la realidad aumentada y manejo de redes sociales. Al finalizar se elabora un marco de competencias digitales con el objetivo de reducir la brecha entre las competencias del perfil profesional y las del mercado. Se identifican cuatro categorías: Saber (Gestión de la información y habilidades de comunicación). Saber hacer: (Manejo del segundo idioma (inglés), realidad aumentada y BIG data, uso de software/ y o aplicaciones para tours virtuales, entre otras). Ser: (Creatividad, liderazgo y capacidad innovadora). Genéricas y transversales: (Capacidad de análisis y síntesis, toma de decisiones y compromiso ético).
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4520
Appears in Collections:HOTELERÍA Y TURISMO

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-HT-0181.pdfTESIS419,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.