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Título : Auditoría informática para protección de datos personales de los docentes de la “Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí” en el cantón El Carmen, provincia de Manabí.
Autor : Medranda Reyes, Alfredo Leonardo
Palabras clave : METODOLOGÍA ISO
DOCENTES
INFORMACIÓN PERSONAL
Fecha de publicación : 2023
Citación : Medranda Reyes, A. L. (2023). Auditoría informática para protección de datos personales de los docentes de la “Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí” en el cantón El Carmen, provincia de Manabí. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-INFOR;0107
Resumen : The Computer Audit refers to the practical review that is carried out on the computer resources available to an entity in order to issue a report or opinion on the situation in which these resources are developed and used. (Bautista & Aguirre, 2016) Today in the El Carmen Extension there is an inappropriate control of the personal data handled by teachers, the most prominent cause is the lack of information about the risks, thus having vulnerability in their devices, considering a population of 68 teachers who are working in the extension, taking a discretionary sample of 19 teachers, due to lack of availability. The present investigation was carried out in the 2022(1) school period with the objective of carrying out a risk analysis for the protection of personal data in the teachers of the Laica Eloy Alfaro University of Manabí Extension El Carmen justifying whether the teachers have control over the management of personal information when accessing the WhatsApp pplication. In this audit, two methods will be applied, inductive and deductive, in order to understand what teachers will face very broadly in a sequence of events and thus be able to reach a general conclusion. The ISO 27001 methodology was applied, identifying risks, vulnerabilities, threats in order to have a risk assessment appropriately addressed to teachers.
Descripción : La Auditoría en informática se refiere a la revisión práctica que se realiza sobre los recursos informáticos con que cuenta una entidad con el fin de emitir un informe o dictamen sobre la situación en que se desarrollan y se utilizan esos recursos. (Bautista & Aguirre, 2016). En esta auditoria se aplicaron dos métodos, inductivo y deductivo para poder comprender a que se enfrentan los docentes habitualmente basándose en una secuencia de hechos y así poder llegar a una conclusión general. Se aplicó la metodología ISO 27001 identificando riesgos, vulnerabilidades, amenazas para así poder tener una evaluación de riesgos apropiada dirigida a los docentes.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4582
Aparece en las colecciones: INGENIERÍA EN SISTEMAS

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