Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4954
Title: Simbología de Literatura Precolombina para el desarrollo de creatividad e imaginación literaria.
Authors: Espinal Macías, Kevin Anthony
Bermúdez Salvatierra, Simón Fabricio
Keywords: LITERATURA INCA
LITERATURA MAYA
SÍMBOLO
ESCRITURA CREATIVA
Issue Date: 2024
Citation: Espinal Macías, K. A. & Bermúdez Salvatierra, S. F. (2024). Simbología de Literatura Precolombina para el desarrollo de creatividad e imaginación literaria. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-PLL;032
Abstract: Imagination and creativity are faculties that human beings possess. The lack of their development generates problems in social or school interaction. Many students are prevented from developing in their education. To try to overcome these weaknesses, the present study exposes symbols as the representation of meanings given from a sociocultural, political or historical context. These allow the individual to develop his capacity to attribute concepts, allowing the development of imagination and the creation of new ideas. In this aspect it is proposed to propose the symbology of Pre-Columbian Literature for the development of Creativity and Literary Imagination. Previous researches are presented that make contributions that conjugate with the proposed idea to be defended, and at the same time, specific concepts that develop the variables to be presented. A methodology with qualitative approach, correlational level, and different methods that will influence the investigated content and analysis of the data collected with the research instruments (interview and questionnaire) applied to the students of the Second Baccalaureate "C" of the Fiscal Educational Unit "Juan Montalvo" is also exposed. The results showed that the students know the idea of a symbol, but do not deepen it, however, they tend to break down contributions that arise from the inspiration of these, in such a way, there is a strong potential in the use of the symbology present in the pre-Columbian literature for the development of imagination and literary creativity.
Description: La imaginación y la creatividad son facultades que el ser humano posee. La falta de su desarrollo genera que existan problemas en la interacción social o escolar. A muchos estudiantes les impide desarrollarse en su formación. Para tratar de superar estas debilidades, el presente estudio expone a los símbolos como la representación de significados otorgados desde un contexto sociocultural, político o histórico. Estos permiten que el individuo desarrolle su capacidad de atribuir conceptos, permitiendo el desarrollo de la imaginación y la creación de nuevas ideas. En este aspecto se plantea proponer a la simbología de la Literatura Precolombina para el desarrollo de la Creatividad e Imaginación Literaria. Se presentan investigaciones previas que realizan aportes que conjugan con lo propuesto con la idea a defender, y a su vez, conceptos específicos que desarrollen las variables a presentar. También se expone una metodología con enfoque cualitativo, nivel correlacional, y diferentes métodos que influyen en el contenido investigado y en análisis de los datos recabados con los instrumentos de investigación (entrevista y cuestionario) aplicados a los estudiantes del Segundo de Bachillerato “C” de la Unidad Educativa Fiscal “Juan Montalvo”. Los resultados presentaron que los estudiantes conocen la idea de un símbolo, pero no lo profundizan, no obstante, tienden a desglosar aportes que surgen de la inspiración de estos, de tal forma, se evidencia un fuerte potencial en la utilización de la simbología presente en la literatura precolombina para el desarrollo de la imaginación y creatividad literaria.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4954
Appears in Collections:PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-PLL-032.pdfTESIS2,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.