Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4955
Title: José María Arguedas: la comprensión de procesos de transculturación y aculturación.
Authors: Cayambe Toctaguano, Karina Cecibel
Keywords: IDENTIDAD CULTURAL
ACULTURACIÓN
CHACHI
Issue Date: 2023
Citation: Cayambe Toctaguano, k. C. (2023). José María Arguedas: la comprensión de procesos de transculturación y aculturación. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-PLL;033
Abstract: The research addressed the issue of transculturation and acculturation that impacts the Chachi nationality in the community of Agua Clara, Ecuador, with the objective of understanding the processes of transculturation and acculturation through the author José María Arguedas in the Chachi nationality of the community of Agua Clara and in the Bilingual Intercultural Community Education Unit Isabel de Santiago. A methodology was applied with an approach that combined qualitative data, exploratory type using statistical, descriptive and bibliographic methods. On the other hand, the study considered as a sample 20 people for the interviews and discussion groups under their consent, who are part of the group of adults and older adults belonging to the Agua Clara community site. The results revealed that the Chachi community faces significant challenges in preserving their cultural identity due to the influence of western culture, migration to urban areas and discrimination. Teachers stressed the importance of producing educational materials in the native language and the need for educational programs to preserve traditions. The works and legacy of José María Arguedas are considered valuable to inspire literary initiatives in Cha'palaa and remind us of the importance of documenting and preserving cultural richness. In conclusion, this research highlights the relevance of education, the documentation of cultural traditions, and the importance of preserving cultural heritage.
Description: La investigación abordó la problemática de la transculturación y aculturación que impacta a la nacionalidad Chachi en la comunidad de Agua Clara, Ecuador, con el objetivo de Comprender los procesos de transculturación y aculturación por medio del autor José María Arguedas en la nacionalidad Chachi de la comunidad Agua Clara y en la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe Isabel de Santiago. Se aplicó una metodología con enfoque que combinó datos cualitativos, tipo exploratorio que utilizaron métodos descriptivo y bibliográfico. Por otra parte, en el estudio se consideró como muestra a 20 personas para las entrevistas y tertulia bajo su consentimiento, que forman parte del grupo de adultos y adultos mayores pertenecientes al sitio de la comunidad de Agua Clara. Los resultados revelaron que la comunidad Chachi se enfrenta a desafíos significativos en la preservación de su identidad cultural debido a la influencia de la cultura occidental, la migración a áreas urbanas y la discriminación. Los docentes subrayaron la importancia de producir materiales educativos en el idioma nativo y la necesidad de programas educativos para conservar las tradiciones. Las obras y el legado de José María Arguedas se consideran valiosos para inspirar iniciativas literarias en Cha'palaa y recordar la importancia de documentar y preservar la riqueza cultural. En conclusión, esta investigación destaca la relevancia de la educación, la documentación de tradiciones culturales y la colaboración de la comunidad en la preservación de la identidad cultural Chachi, en línea con las tendencias actuales en estudios académicos sobre transculturación y aculturación en comunidades indígenas.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4955
Appears in Collections:PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-PLL-033.pdfTESIS1,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.