Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4961
Title: | Un hombre muerto a puntapiés, crónica para el mejoramiento del análisis literario. |
Authors: | Farfán Murillo, Eddie Ariel |
Keywords: | LITERATURA ANÁLISIS LITERARIO COMPRENSIÓN LECTORA HOMOFOBIA |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Farfán Murillo, E. A. (2023). Un hombre muerto a puntapiés, crónica para el mejoramiento del análisis literario. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Series/Report no.: | ULEAM-PLL;039 |
Abstract: | Literary analysis is a fundamental tool to understand and interpret literary texts, focusing on the development of reading comprehension. However, it is common that students, depending on their age, tend to read other types of literature, relegating the works of Ecuadorian authors to the background. In many cases, when they are assigned to read the national narrative, they do so out of obligation without experiencing any real motivation. For this reason, this work was taken as a proposal because everything arises from a journalistic chronicle, showing us two things: how a character, through his obsession with a crime, can reach true conclusions and how the society of that time takes the homosexuality, knowing that this was prohibited, thanks to this curiosity is born to know the behavior of the Ecuadorian population of that time, a relevant aspect to carry out a good analysis and through this the acquire skills to think analytically and reflectively. The objective of this investigation is to compare the thinking of the 20th century with the current one regarding homophobia, through “A man kicked to death”, a chronicle for the improvement of literary analysis and to know the criteria of the students of First Year of Parallel Baccalaureate. “A” of the Juan Montalvo the Manta Fiscomisional Educational Unit. The results revealed that homophobia is not a taboo topic within the students´ family environments, but it continues to be approached with some caution. |
Description: | El análisis literario es una herramienta fundamental para comprender e interpretar textos literarios, centrándose en el desarrollo de la comprensión lectora. Sin embargo, es común que los estudiantes en función de su edad, tiendan a leer otros tipos de literatura, relegando a un segundo plano las obras de autores ecuatorianos. En muchos casos, cuando se les asigna la lectura de narrativa nacional, lo hacen por obligación sin experimentar una verdadera motivación. Por esta razón se tomó esta obra como propuesta debido a que todo surge de una crónica periodística, mostrándonos dos cosas, como un personaje a través de la obsesión que tiene por un crimen puede llegar a conclusiones verídicas y como la sociedad de esa época toma la homosexualidad, sabiendo que esto era prohibido, gracias a esto nace la curiosidad en conocer la conducta de la población ecuatoriana de ese tiempo, aspecto relevante para realizar un buen análisis y a través de esto adquieran habilidades para pensar de manera analítica y reflexiva. El objetivo de esta indagación es comparar el pensamiento del siglo XX con el actual respecto a la homofobia, por medio de “Un hombre muerto a puntapiés”, crónica para el mejoramiento del análisis literario y conocer el criterio de los estudiantes de Primero de Bachillerato Paralelo “A” de la Unidad Educativa Fiscomisional Juan Montalvo de Manta. Los resultados revelaron que la homofobia no es un tema tabú dentro de los entornos familiares de los estudiantes, pero sigue siendo abordado con cierta cautela. |
URI: | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4961 |
Appears in Collections: | PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-PLL-039.pdf | TESIS | 1,27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.