Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4966
Title: | La Metamorfosis, su relación con valores y antivalores en la educación actual. |
Authors: | Molineros Andrade, Diana Carolina |
Keywords: | LITERATURA ANÁLISIS LITERARIO VALORES |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Molineros Andrade, D. C. (2023). La Metamorfosis, su relación con valores y antivalores en la educación actual. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Series/Report no.: | ULEAM-PLL;044 |
Abstract: | Values are fundamental in the formation of every person because they regulate behavior and are associated with the development of skills, however, it is evident that their practice has decreased considerably. This research is carried out with the objective of analyzing the novel The Metamorphosis by Kafka and its relationship with values and anti-values in the El Porvenir Educational Unit in ninth grade "B". The Metamorphosis addresses how values can be affected by social pressure and many times the inability to accept differences. The teaching of values is related to the environment in which students develop and the role they play in society. This paper analyzes the Theory of Utilitarianism developed by Jeremy Bentham and John Stuart Mill, given that the main character sacrifices his own interests for the welfare of his family. This study is framed under the qualitative approach and is of a descriptive-explanatory type because it seeks to recognize the educational values and anti-values promoted in modern society. In addition, it uses the interview as a technique for collecting information. Among the results obtained after applying the instruments, it has become evident that the family plays a crucial role in the education and formation of children and adolescents regarding the teaching of values. One of the conclusions reached by this research is related to the capacity of The Metamorphosis to provoke deep reflections on the human condition. |
Description: | Los valores son fundamentales en la formación de toda persona pues regulan la conducta y se asocian al desarrollo de habilidades, sin embargo; es evidente que su práctica ha disminuido considerablemente. Esta investigación se realiza con el objetivo de analizar la novela La Metamorfosis de Kafka y su relación con los valores y antivalores en la Unidad Educativa El Porvenir en Noveno de básica “B”. La Metamorfosis aborda como los valores pueden verse afectados por la presión social y en ocasiones por la incapacidad para aceptar las diferencias. La enseñanza de valores se relaciona con el medio en el que los estudiantes se desarrollan y con el papel que desempeñan en la sociedad. En este trabajo se analiza la Teoría del Utilitarismo desarrollada por Jeremy Bentham y John Stuart Mill, dado que el personaje principal sacrifica sus propios intereses por el bienestar de su familia. Este estudio se enmarca bajo el enfoque cualitativo y es de tipo descriptivo -explicativo porque busca reconocer los valores y antivalores educativos promovidos en la sociedad moderna. Además, emplea la entrevista como técnica de recolección de información. Entre los resultados obtenidos luego de aplicar los instrumentos se ha evidenciado que la familia desempeña un papel crucial en la educación y formación de los niños y adolescentes en cuanto a la enseñanza de valores. Una de las conclusiones a las que llega esta investigación se relaciona con la capacidad que tiene La Metamorfosis para provocar reflexiones profundas sobre la condición humana. |
URI: | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4966 |
Appears in Collections: | PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-PLL-044.pdf | TESIS | 1,12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.