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Title: Marketing sensorial y su influencia en el comportamiento del consumidor del minimarket Carvajal, cantón Jipijapa.
Authors: Carvajal Gutiérrez, Jorge Andrés
Keywords: MARKETING
CONSUMIDORES
CONDUCTA/COMPORTAMIENTO
EMOCIONES
Issue Date: 2025
Citation: Carvajal Gutiérrez, J. A. (2025). Marketing sensorial y su influencia en el comportamiento del consumidor del minimarket Carvajal, cantón Jipijapa. (Artículo Científico). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-MKT;0148
Abstract: This research is conducted under the study of two variables: the first, Sensory Marketing, which is analyzed under two dimensions, the first, the five senses: hearing, sight, smell, touch and taste, and the second dimension: emotions, interpreting the reactions-opinions of consumers or customers when applying sensory strategies that Will affect their purchase perception. The second variable is consumer behavior, which studies three dimensions pre-purchase, purchase and post-purchase of the Carvajal minimarket in the Jipijapa-Manabí cantonThe applied methodology is descriptive, with a quantitative approach and an inductive method; the data was analyzed using the IBM SPSS 25,0 statistical system, based on a Likert scale, obtaining as a result an evident correlation and positive relationship between the dimensions sensory marketing and consumer behavior, showing that, in the city of Jipijapa, sensory marketing represents an opportunity to strengthen the economy.
Description: El objetivo de esta investigación es analizar de qué manera el marketing sensorial influye en el comportamiento de los consumidores del mini market Carvajal, cantón Jipijapa, se realizó bajo el estudio de dos variables: el Marketing Sensorial que se analiza bajo dos dimensiones, los cinco sentidos: oído, vista, olfato, tacto y gusto: las emociones, interpretando las reacciones-opiniones de los consumidores al aplicar estrategias sensoriales que afectarán su percepción de compra. La segunda es el comportamiento del consumidor, que estudia tres dimensiones pre compra, compra y post compra. La metodología aplicada fue de tipo descriptiva, con enfoque cuantitativo y método inductivo; la data se analizó mediante el sistema estadístico IBM SPSS 25,0, en escala de Likert, se obtuvo como resultado una correlación y relación positiva entre las dimensiones marketing sensorial y comportamiento del consumidor, dejando notar que, en la ciudad de Jipijapa, el marketing sensorial representa una oportunidad para fortalecer la economía.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6459
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