Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6477
Título : | La comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes del séptimo año en la Unidad Educativa Tres de julio año lectivo 2024-2025. |
Autor : | Delgado Delgado, Nayeli Narcisa Hidalgo Tuárez, Henry Andrés |
Fecha de publicación : | 2024 |
Citación : | Delgado Delgado, N. N. y Hidalgo Tuárez, H. A. (2024). La comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes del séptimo año en la Unidad Educativa Tres de julio año lectivo 2024-2025. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Citación : | ULEAM-ED.BAS;002 |
Resumen : | This work was approached from the problem of reading comprehension, evidencing deficiencies in the reading processes that negatively impact the academic performance of students. Improving the skills provided by reading comprehension is essential for the academic success and comprehensive development of all individuals. The objective of this study was to analyze reading comprehension and academic performance in seventh-year students at the Tres de Julio Educational Unit. This research was carried out from a positivist paradigm with a mixed approach, at a descriptive level, using the type of field research. A survey of closed questions and an observation sheet was applied to the students to obtain relevant information that contributes significantly to the research. On the other hand, an interview with structured questions aimed at teachers. The results obtained in this study reveal that students have a deficient level in the reading comprehension process. In turn, teachers state that they have knowledge of the strategies for the development of these skills; however, due to the results obtained in the observation sheet, it is suggested that educational institutions provide continuous training on strategies that improve understanding. students' reading skills, so that these can be implemented in the teaching plan, motivating students to take the initiative to read and providing optimal environments for the execution of activities will allow them to improve their academic performance. |
Descripción : | Este trabajo se abordó desde la problemática de la comprensión lectora, evidenciando deficiencias en los procesos de lectura que impactan negativamente en el rendimiento académico de los educandos. Mejorar las habilidades que brinda la comprensión lectora es fundamental para el éxito académico y el desarrollo integral de todos los individuos. El objetivo de este estudio fue analizar la comprensión lectora y el rendimiento académico en estudiantes del séptimo año en la Unidad Educativa Tres de Julio. Esta investigación se llevó a cabo desde de paradigma positivista con un enfoque mixto, de nivel descriptivo, utilizando el tipo de investigación de campo. |
URI : | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6477 |
Aparece en las colecciones: | EDUCACIÓN BÁSICA |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-ED.BAS-002.pdf | TESIS | 1,68 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.