Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7341
Título : Interacción de los estudiantes de la ULEAM en las redes sociales institucionales.
Autor : Cedeño Vera, Kelmy Valentina
Palabras clave : COMUNICACIÓN INSTITUCIONAL
REDES SOCIALES UNIVERSITARIAS
ENGAGEMENT ESTUDIANTIL
COMUNICACIÓN ACADÉMICA
INTERACCIÓN DIGITAL
Fecha de publicación : 2024
Citación : Cedeño Vera, K. V. (2024). Interacción de los estudiantes de la ULEAM en las redes sociales institucionales. (Tesina). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-COMU;011
Resumen : This research analyzes student interaction patterns with institutional social media at Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM). Through a convergent mixed methodological approach, the study combines quantitative analysis of social media interaction metrics, a survey of 482 students, and a focus group with communication students. Results reveal that Facebook and Instagram account for 87.1% of student interaction, with Facebook leading in reach (105,000 followers) and engagement. Demographic analysis indicates higher participation among students aged 20-25, predominantly female (56%), and in early academic levels. Academic content is considered the most valuable (66.6%), followed by institutional news (46.9%), with a preference for visual formats. The main barriers identified include unattractive content, delayed or confusing communication, and limited two-way interaction. Although 62.2% consider the published information useful, there is a generational and engagement gap that requires attention. The research concludes that while institutional social media fulfils a basic informative function, it is necessary to implement differentiated strategies by student segments and balance professionalism with more attractive and participatory formats, especially to maintain engagement among upper-level students.
Descripción : Esta investigación analiza los patrones de interacción de los estudiantes de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (ULEAM) con las redes sociales institucionales. A través de un enfoque metodológico mixto convergente, el estudio combina análisis cuantitativo de métricas de interacción en redes sociales, una encuesta aplicada a 482 estudiantes, y un grupo focal con estudiantes de comunicación.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7341
Aparece en las colecciones: COMUNICACIÓN

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
ULEAM-COMU-011.pdfTESINA8,84 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.