Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7738
Title: | La expresión artística en la sensibilización sobre diversidad e inclusión universitaria. Revisión sistemática. |
Authors: | Barcia-Montalván, Cinthia Lourdes Alcívar Pincay, Gloria Anabel |
Keywords: | EDUCACIÓN SUPERIOR ARTE INCLUSIÓN SOCIAL (TESAURO UNESCO) |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Barcia-Montalván, C. L. y Alcívar Pincay, G. A. (2024). La expresión artística en la sensibilización sobre diversidad e inclusión universitaria. Revisión sistemática. (Artículo Científico). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Series/Report no.: | ULEAM-POSG-EDUC;002 |
Abstract: | This study examines how the arts foster awareness of diversity and inclusion in higher education. A PRISMA-guided systematic review (2020–2025) was conducted in Scopus, SciELO, Latindex 2.0 and Dialnet, identifying 18 empirical articles in Spanish or English. Data were coded by art form, diversity axis, country and findings. Applied theatre (33 %) and collaborative visual arts (17 %) predominate, with emphasis on socioeconomic exclusion and sexual-gender diversity. Results show that artistic interventions create safe spaces for dialogue, strengthen self-esteem and challenge stereotypes, although geographical (limited research outside Europe) and methodological gaps (scarce quantitative designs) persist. The arts thus complement inclusive policies by activating the affective dimension required to transform university culture. Future research should diversify artistic languages, broaden global coverage and adopt mixed methods to assess long-term impacts. |
Description: | Este estudio examina cómo las artes fomentan la sensibilización sobre diversidad e inclusión en la universidad. Se realizó una revisión sistemática PRISMA en WoS, Scopus, SciELO, Latindex 2.0 y Dialnet (2020-2025), identificando 18 artículos empíricos en español o inglés. Los datos se codificaron por tipo de arte, eje de diversidad, país y hallazgos. |
URI: | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7738 |
Appears in Collections: | Maestría en Educación con Mención en Innovaciones Pedagógicas, Cohorte II |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-POSG-EDUC-002.pdf | ARTÍCULO CIENTÍFICO | 294,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.