Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4855
Título : El esquema Actancial de Greimas en la obra de Pedro Páramo, para potenciar el análisis literario.
Autor : Zamora Diaz, Evelyn Virlendy
Palabras clave : POTENCIAR
APRENDIZAJE
ANÁLISIS LITERARIO
Fecha de publicación : 2023
Citación : Zamora Diaz, E. V. (2023). El esquema Actancial de Greimas en la obra de Pedro Páramo, para potenciar el análisis literario. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM - PLL;021
Resumen : The present investigative work has evidenced the problem in the students with respect to the literary analysis. In this research, it is intended to promote literary analysis through Greimas' actantial scheme, to identify the roles assumed by the characters in any story or text. The qualitative research methodology was used, because the purpose of the study is to know a contextualized reality and in the data collection, the information was obtained through a test applied to the students and interviews with the teacher. The methods used are the bibliographic and analytical. Taking a total of 140 students as a Population, the Sample has been selected through the simple random stratified process with a total of 33 students from the first year of parallel “B” high school at the Juan Montalvo Educational Unit in the Manta canton. The techniques to collect the information were: the test and the interviews. The instruments used were: a test addressed to the students to know the degree of literary analysis that the apprentices have and an interview applied to the teacher, with questions directed to the literary analysis through the actantial scheme of Greimas. The findings found are the following: of 61%, 20 students, are in the degree of description of analysis called low. 39%, 13 students, can identify the main idea of a text and understand relationships. Keywords.
Descripción : El presente trabajo investigativo ha evidenciado la problemática en los estudiantes con respecto al análisis literario. En esta investigación, se pretende potenciar el análisis literario a través del esquema actancial de Greimas, para identificar los roles que asumen los personajes en un relato o texto cualquiera. Se utilizó la metodología de investigación de tipo cualitativo, debido a que la finalidad del estudio es conocer una realidad contextualizada y en la recopilación de datos, la información fue obtenida a través de un test aplicado a los estudiantes y entrevistas a la docente, Los métodos utilizados son el bibliográfico y analítico.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4855
Aparece en las colecciones: PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
ULEAM-PLL-021.pdfTESIS1,43 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.