Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4947
Title: | El uso de reglas gramaticales para la redacción de textos académicos. |
Authors: | Albán Ávila, Cristhian Alexander |
Keywords: | GRAMÁTICA REDACCIÓN REDACCIÓN TÉCNICA |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Albán Ávila, C. A. (2023). El uso de reglas gramaticales para la redacción de textos académicos. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Series/Report no.: | ULEAM-PLL;025 |
Abstract: | The aim of this project is to use grammatical rules as a proposal to help students write academic texts, since many students have difficulties when composing texts of this nature. Academic texts are intended to transmit knowledge or show the result of research. For this reason, they should not present any type of error. The problem was addressed from the macro to the micro to allow it to be contextualized, which is linked to many factors, including the loss of the reading habit and the lack of writing practice. The level of this research is based on exploration because it sought to know the types of errors that students make in writing, in the same way the deductive method was used because it was considered from the general scope with studies carried out by Latin American organizations. The population of this research was all high school students of the Jipijapa Fiscal Educational Unit.” The sample included 39 students who make up the eighth grade, parallel “A”. The majority are men. Approximately 20 men and 19 women. These students are mostly from rural areas such as El Anegado, Sancán and Quimís. The technique that was used was a diagnostic test to find out whether or not the students have knowledge of the grammatical rules. In addition, two interviews were conducted with two teachers in the area of language and literature. The results indicated that it is necessary to reinforce or provide feedback from the morphological, semantic and syntactic fields, so that they improve their ability in the area of academic writing. |
Description: | El presente proyecto tiene como arista el uso las reglas gramaticales como una propuesta para ayudar a los estudiantes a redactar textos académicos de forma correcta. La problemática se abordó desde lo macro a lo micro para contextualizarla. El estudio pretende indagar sobre errores gramaticales, determinar actividades para estudiantes y proponer guía de orientación. El enfoque de la investigación es cualitativo porque la información recolectada de los instrumentos es analizada en forma no numérica, su nivel es descriptivo porque describe los errores de redacción de los estudiantes, el método es deductivo porque se consideró desde el ámbito general con estudios realizados por organizaciones latinoamericanas, también se utilizó el método bibliográfico porque se hizo una revisión de la literatura para abordar el tema en estudio. La presente investigación tuvo como población a todos los estudiantes de básica superior de la Unidad Educativa Fiscal Jipijapa”, la muestra comprendió a 39 estudiantes que conforman el octavo grado, paralelo “A”, estos alumnos son oriundos en su mayoría de zonas rurales, como El Anegado, Sancán y Quimís. La técnica para la recolección de información fue una prueba diagnóstica para saber si los estudiantes tienen o no conocimiento de las reglas gramaticales. Además, se aplicó dos entrevistas a dos docentes del área de lengua y literatura. Los resultados indicaron que es necesario reforzar o hacer una retroalimentación desde el campo morfológico, semántico y sintáctico, para que de esta forma mejoren sus habilidades en lo que respecta al área de la escritura académica. |
URI: | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4947 |
Appears in Collections: | PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-PLL-025.pdf | 952,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.