Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4948
Title: La literatura de motivación personal como elemento para tener bienestar y desarrollo del hábito lector.
Authors: Alcívar Bravo, Emily Iliana
Arteaga Morante, Génesis Jamileth
Keywords: LITERATURA
MOTIVACIÓN
LECTURA
HÁBITO DE LECTURA
Issue Date: 2023
Citation: Alcívar Bravo, E. I. & Arteaga Morante, G. J. (2023). La literatura de motivación personal como elemento para tener bienestar y desarrollo del hábito lector. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-PLL;026
Abstract: This thesis addresses the influence of personal motivation literature on improving well-being and promoting the reading habit in the Ecuadorian context. The relevance of integrating motivational texts in educational environments is examined, specifically in the university environment of Ecuador, with a particular focus on the “Juan Montalvo” Fiscomisional Educational Unit. This study is based on the premise that personal motivation literature impacts emotional and psychological aspects of individuals; Additionally, it triggers an increase in interest and frequency of reading. Through a literature review, surveys and interviews, current reading patterns in Ecuador are explored, identifying possible gaps and opportunities for enriching the reading experience through the inclusion of personally motivated works. The results reveal the positive influence of motivational literature on the emotional well-being of readers, as well as their classification with an increase in reading frequency. This research contributes to the understanding of how personal motivation literature can be an invaluable resource to promote both motivational well-being and the development of the reading habit in the student population and, therefore, in Ecuadorian society as a whole.
Description: La presente tesis aborda la influencia de la literatura de motivación personal en la mejora del bienestar y el fomento del hábito lector en el contexto educativo. Se examina la relevancia de integrar textos motivacionales en entornos educativos, específicamente en el ámbito universitario de Ecuador, con un enfoque particular en la Unidad Educativa Fiscomisional “Juan Montalvo”. Este estudio se fundamenta en la premisa de que la literatura de motivación personal impacta aspectos emocionales, psicológico de los individuos; además, desencadena un aumento en el interés y la frecuencia de la lectura. A través de revisión de literatura, encuestas y entrevistas, se exploran los patrones de lectura actuales en la institución educativa, identificando posibles brechas y oportunidades para el enriquecimiento de la experiencia lectora mediante la inclusión de obras de motivación personal. Los resultados revelan la influencia positiva de la literatura motivacional en el bienestar emocional de los lectores, así como su correlación con un aumento en la frecuencia de la lectura. Esta investigación contribuye a la comprensión de cómo la literatura de motivación personal puede ser un recurso invaluable para promover tanto el bienestar motivacional como el desarrollo del hábito lector en la población estudiantil y, por ende, en la sociedad ecuatoriana en su conjunto.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4948
Appears in Collections:PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-PLL-026.pdfTESIS2,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.