Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4977
Title: Trabajo comunitario.
Authors: Zambrano Vásquez, Ángela Stephanny
Keywords: LINGÜÍSTICA
LITERATURA
ENSEÑANZA
APRENDIZAJE
Issue Date: 2024
Citation: Zambrano Vásquez, A. S. (2024). Trabajo comunitario. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-PLL;055
Abstract: At the Dra. Guadalupe Larriva institution I was given the opportunity to carry out my community work in the area of ​​Language and Literature. Where I entered in the month of June, upon knowing the authorities, spaces and teaching staff within the campus, I required instructions to know which courses I would be assigned to fulfill my role. In the first quarter I carried out a diagnostic test to find out how the students were at that time in regards to their knowledge acquired in the previous courses, drawing a conclusion that 100% and 60% had adequate knowledge according to the course. Correspondingly, 40% had difficulty in reading and writing and other language roles. Based on what was planned for the first quarter, several topics were taught to reinforce the difficulties that the students presented, such as: Orality, Theater and its origins, Reading to communicate. Each of these topics addressed was carried out through readings, round tables, gatherings, among other applied methods, where I was able to begin to get to know each student with their different development within the classroom. It is worth highlighting that when you start working with a group designated young people, some tend to be self-conscious and feel a certain fear when participating or for fear of making a mistake. As the weeks go by, the children usually adapt to the teacher's modality in order to have a good environment within the classroom.
Description: En la institución Dra. Guadalupe Larriva se dio la oportunidad de realizar mi trabajo comunitario referente al área de Lengua y Literatura. Donde ingresé el mes de junio, al conocer las autoridades, espacios y personal docente dentro del plantel, requerí de indicaciones para saber a qué cursos estaría designada para el cumplimiento de mi rol. En el primer trimestre realicé una prueba diagnóstica para saber cómo estaban los alumnos en aquel tiempo en lo que respecta con sus conocimientos adquiridos en los cursos anteriores, sacando conclusión de aquel de un 100% un 60% se encontraba con un conocimiento adecuado según el curso correspondiente, el 40% tenía dificultad en lectoescritura y demás roles del lenguaje. Basándonos en lo planificado del primer trimestre se impartió varios temas para reforzar las dificultades que presentaban los alumnos, como, por ejemplo: La Oralidad, El teatro y sus orígenes, Leer para comunicar. Cada uno de estos temas abordados se lo realizaron mediante lecturas, mesa redonda, tertulia, entre otros métodos aplicados, donde pude empezar a conocer a cada alumno con su diferente desenvolvimiento dentro del aula de clases, cabe resaltar que cuando se inicia trabajando con un grupo designado de jóvenes, algunos suelen ser cohibidos y sienten cierto temor al participar o por miedo a equivocarse. A medida que las semanas pasan, los chicos suelen adaptarse a la modalidad del docente con el fin de tener un buen ambiente, dentro del aula de clase.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4977
Appears in Collections:PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-PLL-055.pdfTESIS3,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.