Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7179
Title: Videojuego 2D para el progreso de competencias tecnológicas. Caso de estudio: Núcleos de programación y base de datos del pensum académico de la carrera de Tecnologías de la Información ULEAM.
Authors: Queirolo Rodríguez, Giancarlo Stephano
Vargas García, Ligia Nicole
Keywords: VIDEOJUEGO EDUCATIVO
GAMIFICACIÓN
COMPETENCIAS TECNOLÓGICAS
PROGRAMACIÓN
BASES DE DATOS
APRENDIZAJE INTERACTIVO
Issue Date: 2024
Citation: Queirolo Rodríguez, G. S. y Vargas García, L. N. (2024). Videojuego 2D para el progreso de competencias tecnológicas. Caso de estudio: Núcleos de programación y base de datos del pensum académico de la carrera de Tecnologías de la Información ULEAM. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Series/Report no.: ULEAM-TEC.INF;018
Abstract: This degree project focuses on the development of a 2D video game designed as an educational tool pecifically aimed at the academic cores of programming and databases in the Information Technology program at ULEAM. The video game incorporates gamification elements to promote active learning and enhance students' technological skills. The game's structure features pseudo-random routes, card-based combat systems, and mini-games that leverage logic and SQL queries, enabling a clearer visualization of abstract concepts. Usability tests were conducted with students to evaluate the user experience (UX), interface clarity (UI), and the effectiveness of the educational content. The results show that the video game has a positive effect on knowledge retention and student motivation, making it an innovative tool for learning technical concepts. Areas for improvement were also identified, such as the potential to expand to other academic cores and the integration of emerging technologies.
Description: Este proyecto de titulación se centra en el desarrollo de un videojuego 2D que actúa como una herramienta educativa, específicamente diseñada para los núcleos académicos de programación y bases de datos en la carrera de Tecnologías de la Información de la ULEAM. El videojuego incorpora elementos de gamificación con el objetivo de promover un aprendizaje activo y potenciar las habilidades tecnológicas de los estudiantes.
URI: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7179
Appears in Collections:TECNOLOGIAS DE LA INFORMACIÓN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ULEAM-TEC.INF-019.pdfTESIS2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.