Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8140
Title: | Falta de capacitación y certificación de los destinos y los miembros del sector turístico. |
Authors: | Piguave González, Kerly Julissa |
Keywords: | CAPACITACIÓN CERTIFICACIÓN TURÍSTICA COMPETITIVIDAD TURISMO SOSTENIBLE ATENCIÓN AL CLIENTE |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Piguave González, K. J. (2025). Falta de capacitación y certificación de los destinos y los miembros del sector turístico. (Examen Complexivo). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Series/Report no.: | ULEAM-TUR;0087 |
Abstract: | This research addresses the issue of the lack of training and certification in the tourism sector, using the restaurant “Sabores de la Sierra” in Riobamba as a case study. The study identifies weaknesses related to the absence of training in customer service, food handling, languages, and administrative management, which restrict competitiveness and access to new market opportunities. Through literature review, analysis-synthesis, and the inductive–deductive method, an action plan was designed to strengthen staff professionalization, promote English language proficiency, and obtain tourism certifications. The findings show that the implementation of training programs, the use of technological tools, and the adoption of quality standards contribute to improving customer satisfaction, increasing competitiveness, and positioning the restaurant as a certified gastronomic benchmark. |
Description: | El presente trabajo aborda la problemática de la falta de capacitación y certificación en el sector turístico, tomando como caso de estudio el restaurante “Sabores de la Sierra”, en Riobamba. La investigación identifica debilidades relacionadas con la ausencia de formación en servicio al cliente, manipulación de alimentos, idiomas y gestión administrativa, lo que limita la competitividad y el acceso a nuevas oportunidades de mercado. Mediante la revisión bibliográfica, el análisis-síntesis y el método inductivo–deductivo, se diseñó un plan de acción orientado a fortalecer la profesionalización del equipo, fomentar el dominio del idioma inglés y obtener acreditaciones turísticas. |
URI: | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8140 |
Appears in Collections: | TURISMO |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-TUR-0087.pdf | EXAMEN COMPLEXIVO | 2,2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.