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Título : La innovación tecnológica y su incidencia en la competitividad de las medianas empresas comerciales de Manta-Ecuador.
Autor : Pinargote Pico, Jéssica Tatiana
Palabras clave : EMPRESA/ORGANIZACIÓN
ESTRATEGIAS
INNOVACIÓN
Fecha de publicación : 2023
Citación : Pinargote Pico, J. T. (2023). La innovación tecnológica y su incidencia en la competitividad de las medianas empresas comerciales de Manta-Ecuador. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-ADM;0148
Resumen : The present research work was carried out with the purpose of diagnosing technological innovation and its impact on the competitiveness of the medium-sized commercial enterprises of Manta, executing a mixed methodology (quantitative and qualitative) of descriptive type; while for data collection a survey was used in relation to the dependent variable (business competitiveness) and the independent variable (technological innovation) applied to the entrepreneurs/owners of the 100 medium-sized commercial enterprises of the city of Manta. The results of the study proved the research hypothesis, where it was confirmed that technological innovation is one of the main determinants of competitiveness in medium-sized commercial enterprises in Manta, because the level of technological innovation in this segment of companies is medium, a low percentage compared to other business contexts nationwide. Based on the results obtained, the creation of a technological innovation cluster is proposed so that the medium-sized commercial enterprises of the city of Manta can maintain a constant growth over time, thus allowing them to be competitive in the market. In conclusion, the entrepreneurs of these medium-sized commercial enterprises need to develop strategies linked to technological innovation and the sectorial demands of the environment, since in this way it is possible to offer products and services of high consumption in the communities where potential consumers reside.
Descripción : El presente trabajo de investigación se llevó a cabo con el objetivo de diagnosticar la innovación tecnológica y su incidencia en la competitividad de las medianas empresas comerciales de Manta, ejecutando una metodología mixta (cuantitativa y cualitativa) de tipo descriptivo; mientras que para la recolección de datos se empleó una encuesta en relación a la variable dependiente (Competitividad empresarial) y la variable independiente (Innovación tecnológica) aplicada a los empresarios/dueños de las 100 medianas empresas comerciales de la ciudad de Manta.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4507
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