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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorVera Mejía, Merly Johana-
dc.contributor.authorZambrano Mendoza, Karol Andrea-
dc.date.accessioned2025-05-16T16:01:29Z-
dc.date.available2025-05-16T16:01:29Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationVera Mejía, M. J. y Zambrano Mendoza, K. A. (2025). La responsabilidad social empresarial y los emprendimientos gastronómicos del cantón Chone. (Estudio de caso). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone, Manta, Ecuador.es
dc.identifier.urihttps://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7580-
dc.descriptionLa presente tesis aborda la Responsabilidad Social Empresarial (RSE) en los emprendimientos gastronómicos del Cantón Chone, analizando su implantación y los beneficios percibidos por los propietarios y empleados. A través de esta investigación cualitativa y cuantitativa, se identificó que la adopción de prácticas de Responsabilidad Social Empresarial (RSE) es limitada, con un 65% de los encuestados que no las implementan. A pesar de esto, se evidencio que aquellos que si aplican estas prácticas reportan mejoras en la lealtad de los clientes, la imagen del emprendimiento y la reducción de costos operativo. Sin embargo, la mayoría de los emprendedores no perciben los beneficios de la Responsabilidad Social Empresarial (RSE), lo que sugiere una falta de conocimientos sobre su impacto positivo en la comunidad y en el desarrollo sostenible.es
dc.description.abstractThis thesis addresses Corporate Social Responsibility (CSR) in gastronomic ventures in the Chone Canton, analyzing its implementation and the benefits perceived by the owners and employees. Through this qualitative and quantitative research, it was identified that the adoption of Corporate Social Responsibility (CSR) practices is limited, with 65% of respondents not implementing them. Despite this, it was evident that those who do apply these practices report improvements in customer loyalty, the image of the enterprise and the reduction of operating costs. However, most entrepreneurs do not perceive the benefits of Corporate Social Responsibility (CSR), suggesting a lack of knowledge about its positive impact on the community and sustainable development. The study concludes that Corporate Social Responsibility (CSR) not only benefits companies, but also contributes to the well-being of the local community, strengthening the relationship between ventures and their environments. The implementation of training programs and awareness campaigns is recommended to encourage the adoption of responsible practices. This approach would not only improve the competitiveness of gastronomic ventures but would also promote a significant impact on the quality of life of the population of Chone. In summary, Corporate Social Responsibility (CSR) is presented as a key tool for sustainable development in the gastronomic sector, highlighting the need for its integration with business management.es
dc.language.isoeses
dc.relation.ispartofseriesULEAM-ADM;0515-
dc.subjectRESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIALes
dc.subjectEMPRENDIMIENTOS GASTRONÓMICOSes
dc.subjectSOSTENIBILIDADes
dc.subjectCOMUNIDADes
dc.subjectCAPACITACIÓNes
dc.titleLa responsabilidad social empresarial y los emprendimientos gastronómicos del cantón Chone.es
dc.typeOtheres
Aparece en las colecciones: ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS

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