Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7741
Título : El uso de Makey Makey para mejorar las funciones ejecutivas en niños con autismo.
Autor : Intriago Álvarez, María Mercedes
Palabras clave : TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA
, FUNCIONES EJECUTIVAS, TECNOLOGÍA EDUCATIVA, INTERVENCIÓN PEDAGÓGICA, EDUCACIÓN INCLUSIVA.
Fecha de publicación : 2024
Citación : Intriago Álvarez, M. M. (2024). El uso de Makey Makey para mejorar las funciones ejecutivas en niños con autismo. (Artículo Científico). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-POSG-EDUC;005
Resumen : This study addresses the problem of limited development of executive functions in children with Autism Spectrum Disorder (ASD), affecting their school and social performance. Based on this need, the general objective was to strengthen executive functions through the implementation of the Makey Makey device as a technological tool to improve attention, working memory, cognitive flexibility, impulse control, planning and motivation in daily activities in the educational environment. The methodology adopted was quantitative, descriptive and quasi-experimental, applied to two subjects diagnosed with ASD (one with grade 3 autism and the other with grade 1). The intervention was carried out during two months, with 30 sessions, developing activities designed to stimulate the six dimensions mentioned. Data were collected using a structured instrument validated by experts with scales and coded items, assessing skills before and after the intervention. The results were statistically analyzed using the paired samples ttest and showed statistically significant differences between pre and post measurements, reflecting notable improvements in all dimensions, especially in motivation and planning. Likewise, a reduction in the standard deviation and coefficients of variation was observed, indicating greater homogeneity and consistency in the data. In conclusion, the use of Makey Makey proved to be an effective and viable tool to strengthen executive functions in children with ASD, promoting both their cognitive development and their pedagogical inclusion.
Descripción : El presente estudio aborda la problemática del desarrollo limitado de las funciones ejecutivas en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA), afectando su desempeño escolar y social. Con base en esta necesidad, se planteó como objetivo general, fortalecer las funciones ejecutivas mediante la implementación del dispositivo Makey Makey como herramienta tecnológica para mejorar la atención, la memoria de trabajo, la flexibilidad cognitiva, el control de impulsos, la planificación y la motivación en actividades cotidianas del entorno educativo.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7741
Aparece en las colecciones: Maestría en Educación con Mención en Innovaciones Pedagógicas, Cohorte II

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
ULEAM-POSG-EDUC-005.pdfARTÍCULO CIENTÍFICO378,98 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.