Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7744
Título : | La metodología steam y su aporte en el proceso de estudios preuniversitario. |
Autor : | Saltos Palacios, Viviana Auxiliadora |
Palabras clave : | EDUCACIÓN CIENTÍFICA METODOLOGÍA DE ENSEÑANZA INNOVACIÓN EDUCATIVA COMPETENCIAS DEL ALUMNO TECNOLOGÍA EDUCATIVA |
Fecha de publicación : | 2024 |
Citación : | Saltos Palacios, V. A. (2024). La metodología steam y su aporte en el proceso de estudios preuniversitario. (Artículo Científico). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Citación : | ULEAM-POSG-EDUC;008 |
Resumen : | This article analyzes the contribution of the STEAM methodology to academic performance, motivation, and the acquisition of critical thinking, creativity, and collaboration skills in classrooms for learning. The problem addressed arises from the need to innovate in traditional teaching, seeking strategies that integrate disciplines and foster the development of key competencies in students. The research objective is to conduct a systematic review of the scientific literature specializing in the STEAM methodology at the pre-university stage. This work used a systematic review of scientific articles published between 2016 and 2025, compiled from recognized academic databases such as Elsevier, Scopus, EBSCO, PROQUEST, SCIELO, Dialnet, and Web of Science (WOS), among others. Hermeneutics was used, and documentary analysis matrices and bibliographic record sheets were used to organize the information from 24 studies. I think it is worth explaining the search commands that initially identified 150 works, but 24 of which met the research objectives. The results allow us to infer that the STEAM methodology, by integrating science, technology, engineering, art, and mathematics through contextualized and interdisciplinary projects, significantly improves academic performance, stimulates students' learning motivation, and strengthens participation in classes. In conclusion, the STEAM methodology boosts student motivation, promotes contextualized learning, strengthens collaborative work, and improves academic performance through interdisciplinary projects connected to reality. |
Descripción : | En este artículo se analiza la contribución de la metodología STEAM al rendimiento académico, la motivación y la adquisición de habilidades para el pensamiento crítico, creatividad y colaboración en clases para el aprendizaje. la problemática abordada surge de la necesidad de innovar en la enseñanza tradicional, buscando estrategias que integren disciplinas y fomenten el desarrollo de competencias clave en los estudiantes. |
URI : | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/7744 |
Aparece en las colecciones: | Maestría en Educación con Mención en Innovaciones Pedagógicas, Cohorte II |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-POSG-EDUC-008.pdf | ARTÍCULO CIENTÍFICO | 366,51 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.