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Título : Análisis comparativo del método cono y arena utilizando dos tipos de arena (arena de mar y arena de ottawa) y densímetro nuclear para determinar la densidad del suelo en la vía que une a la ciudadela Manta 2000 con la Ciudadela Universitaria del cantón Manta, provincia de Manabí.
Autor : Anchundia Orrala, Juliana Elizabeth
Fecha de publicación : 2024
Citación : Anchundia Orrala, J. E. (2024). Análisis comparativo del método cono y arena utilizando dos tipos de arena (arena de mar y arena de ottawa) y densímetro nuclear para determinar la densidad del suelo en la vía que une a la ciudadela Manta 2000 con la Ciudadela Universitaria del cantón Manta, provincia de Manabí. (Tesina). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-IC;0105
Resumen : This research was carried out in the entrance lane to the main road of the Julio Pierregross school sector, (road that connects the Manta 2000 citadel with the university citadel) of the Manta canton, Manabí province. The development of the titling project began with the taking of samples of material that would be used to improve the subgrade of the entrance lane, with these samples the soil classification and the Modified Proctor test were carried out in order to know its Maximum Density (data that is important, since it is introduced in the Nuclear Densimeter) and Optimal Humidity, thus forming the so-called compaction curve. Two types of sand were worked with for the Cone and Sand test, this being from Sea and Ottawa, for that the specific weight test of the sea sand was carried out that allowed determining the difference between the specific weights between both sands since the Ottawa specific weight is standardized. After the soil and Proctor studies were carried out, the specific weight of the subgrade was determined using the Nuclear densitometer and the Cone and Sand (with sea sand and Ottawa sand), on the road that connects the Manta 2000 citadel with the university citadel, whose subgrade had been previously compacted in accordance with the regulations and Proctor design. Five points were taken for each method. The data obtained in the tests with the nuclear densitometer determined that the degree of compaction of the access lane is below the 95% indicated by the regulations. The results obtained show that the data obtained with the nuclear densitometer show an increase of 5.37%, above those obtained by the cone and sand test (Ottawa).
Descripción : La presente investigación se realizó en el carril de ingreso a la vía principal del sector colegio julio Pierregross, (vía que une a la ciudadela manta 2000 con la ciudadela universitaria) del cantón Manta, provincia de Manabí. El desarrollo del proyecto de titulación inició con la toma de muestras material que sería usado para el mejoramiento de la subrasante del carril de ingreso, con estas muestras se realizó la clasificación de suelo y el ensayo de Proctor Modificado con el fin de conocer su Densidad Máxima (dato que es importante, ya que se introduce en el Densímetro Nuclear) y Humedad Optima, formando así la llamada curva de compactación.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6882
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