Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6104
Título : | Habilidades de análisis literario para mejorar la lectura comprensiva en estudiantes de décimo año. |
Autor : | Parrales Michilena, Andy Steeven Quijije Delgado, Yandry Javier |
Palabras clave : | ANÁLISIS LITERARIO COMPRENSIÓN LECTORA ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS PRÁCTICAS DOCENTES |
Fecha de publicación : | 2024 |
Citación : | Parrales Michilena, A. S. y Quijije Delgado, Y. J. (2024). Habilidades de análisis literario para mejorar la lectura comprensiva en estudiantes de décimo año. (Tesis de Pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador. |
Citación : | ULEAM-PLL;062 |
Resumen : | The aim of the study was to identify the skills of literary analysis in reading comprehension in tenth grade tudents of the “Natividad Delgado” Educational Unit. The problem focused on identifying the teaching strategies used by teachers and evaluating how these influence the development of these skills. The methodology used included a descriptive design with quantitative and qualitative approaches, using inductive and deductive methods, and applying research techniques such as participant observation, student surveys and interviews with the Language and Literature teacher, which allowed a comprehensive analysis of the data. Important limitations were identified, such as 31% of students having difficulty summarizing, 21% identifying main themes and 17% understanding implicit meanings, according to the survey. The interviews revealed that the lack of vocabulary and contextual knowledge hinders in-depth analysis, while observations showed significant progress in the classroom, such as greater participation in debates and critical analysis. Observation determined that interactive activities such as debates, dramatizations and group presentations were key to promoting participation in the reading and analysis process. In conclusion, literary analysis strategies applied in the classroom contribute significantly to strengthening reading comprehension, although a differentiated approach is required to meet the specific needs of some students. |
Descripción : | El estudio tuvo como objetivo identificar las habilidades de análisis literario en la lectura comprensiva en los estudiantes de décimo año de la Unidad Educativa “Natividad Delgado”. La problemática se centró en identificar las estrategias didácticas utilizadas por los docentes y evaluar cómo estas influyen en el desarrollo de dichas habilidades. |
URI : | https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/6104 |
Aparece en las colecciones: | PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
ULEAM-PLL-062.pdf | TESIS | 40,72 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.