Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8147
Título : Presión social y la identidad en los adolescentes, en ciudades de papel de John Green.
Autor : Alcívar Sánchez, Angie Trinidad
Palabras clave : CIUDADES DE PAPEL
ADOLESCENTES
IDENTIDAD
PRESIÓN SOCIAL
INFLUENCIA
Fecha de publicación : 2025
Citación : Alcívar Sánchez, A. T. (2025).Presión social y la identidad en los adolescentes, en ciudades de papel de John Green. (Proyecto de Investigación). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-PLL;094
Resumen : The novel Paper Towns by John Green is a juvenile literary work that invites us to reflect on the search for authenticity in the midst of appearances. The general objective of this research is to demonstrate how social pressure influences the construction of identity in adolescents, based on the analysis of this work. The methodology employed had a qualitative approach and the hermeneutic, bibliographic and intertextual methods were used. A student, a teacher, a mother, a psychologist, a sociologist and an anthropologist, whose perspectives and experiences allowed understanding how external influences and environmental expectations affect identity development, participated in the study. The questions were organized in a double-entry matrix that facilitated the analysis and an observation sheet was applied that allowed correlating the behaviors of the young people with the characters in the book. The results indicate that identity in adolescence is constructed and affected by several factors such as: the influence of friends, social expectations, family upbringing, rumors and the idealization of love; in short, adolescence is a stage where identity is forged or deteriorated according to experiences and the environment.
Descripción : La novela Ciudades de Papel de John Green, es una obra literaria juvenil que invita a reflexionar sobre la búsqueda de la autenticidad en medio de las apariencias, este trabajo de investigación tiene como objetivo general demostrar cómo influye la presión social en la construcción de la identidad en los adolescentes, a partir del análisis de dicha obra. La metodología empleada tuvo un enfoque cualitativo y se utilizaron los métodos hermenéutico, bibliográfico e intertextual.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8147
Aparece en las colecciones: PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
ULEAM-PLL-094.pdfPROYECTO DE INVESTIGACIÓN95,18 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.