Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8165
Título : Consecuencias de implementar recursos digitales “Runachay” en la lectura crítica durante la pandemia.
Autor : Mendoza Ramírez, María Leoníe
Palabras clave : PANDEMIA
RUNACHAY
RECURSOS DIGITALES
LECTURA CRÍTICA
EDUCACIÓN VIRTUAL
Fecha de publicación : 2025
Citación : Mendoza Ramírez, M. L. (2025). Consecuencias de implementar recursos digitales “Runachay” en la lectura crítica durante la pandemia. (Proyecto de Investigación). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Citación : ULEAM-PLL;112
Resumen : COVID-19 caused a drastic shift to virtual education, which impacted students' critical reading. The study highlights the importance of addressing issues of digital resources and the need for greater instructor involvement to maximize the positive impact of platforms like Runachay on developing reading comprehension. It proposes a mixed methodology (surveys and focus groups) and examines the consequences of the Runachay platform on the critical reading of eighth-grade students at the Gral Eloy Alfaro Educational Unit. The results show that most perceived the tool as effective in improving reading comprehension, although limitations such as lack of support regarding usage information, connectivity issues, and low participation in the classroom were identified. Despite the challenges with some activities, students expressed satisfaction with the assessments and teaching materials. This study highlights the importance of having pedagogical strategies that support the use of digital resources such as this platform, to ensure that their access and effectiveness promote the development of critical reading, especially in difficult situations such as the pandemic. Critical reading is essential for learning, and for digital tools work well, it is necessary to accompany them with good pedagogical support that guarantees their success.
Descripción : El COVID-19 provocó un cambio drástico a la educación virtual, debido a esto impactó la lectura crítica de los estudiantes. El estudio permite resaltar la importancia de abordar temas de recursos digitales y la necesidad de una mayor participación de los instructores para maximizar el impacto positivo de plataformas como Runachay en el desarrollo de la comprensión lectora, plantea una metodología mixta (encuestas y grupos focales), se estudió las consecuencias de la plataforma Runachay en la lectura crítica de estudiantes de octavo grado de la Unidad Educativa Gral Eloy Alfaro.
URI : https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/8165
Aparece en las colecciones: PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
ULEAM-PLL-112.pdfPROYECTO DE INVESTIGACIÓN19,54 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.